ett viktigt val

För ungefär ett år sedan så skrev jag detta inlägg och i det så skrev jag skrev såhär:
"Nu lutar det åt att jag kanske går detta på gymnasiet på en skola i växjö. Ska dit någon dag i framtiden för att få veta lite mer.
Känns rätt så skönt att redan veta vad jag vill gå. Är fortfarande inte helt säker men det lutar åt detta."
 
Inlägget handlade om linjen på gymnasiet, att jag ville gå bageri.
Det var de jag ville just då, att baka hela dagarna. Hur bra hade inte det varit? Det lutade åt detta ganska länge, dels för att jag inte visste heller vad jag annars skulle gå. Jag ville inte fortsätta att börja om nian med att välja samhäll, och någon mer plugglinje än så hade jag inte orkat.
Jag var på öppet hus på kungsmad. Av en slump gick vi in i paviljongen, där vi håller till nu. Vi gick i korridoren och någon stoppade oss och sa att det sista informationsmötet skulle vara just då, så vi gick in och skulle bara lyssna lite.
De visade lite var de andra eleverna hade gjort, och jag tyckte det lät intressant. Det hade varit rätt kul att göra de saker dom hade gjort. Men jag tänkte inte så mycket på det mer. Efter det gick jag in i bageriet och kände ändå att de var där jag skulle gå.
Men under tiden blev jag allt mer osäker på de valet. Var de verkligen de jag ville göra? Vill jag jobba inom det i framtiden?
Jag kom fram till att det var inte de jag ville. Ifall jag skulle ångra mig så var de svårare att kunna läsa till senare. Det går, men det krävs lite mer ansträgning. Sen så var jag inte heller säker på att gå det när jag hade fått diabetes. Man hade provsmakat saker alldeles för ofta. Även om jag får äta, men kände att det inte riktigt var det jag ville ändå.
Jag ville läsa något högskoleförberedande, men ändå så ville jag göra något kul samtidigt. Jag tror faktiskt det är lättare att hänga med i skolarbetet då man gör något man faktiskt gillar samtidigt. Då passade ju faktiskt estet ganska bra. 
Och jag älskar ju verkligen allt inom media. Så detta passade perfekt.
Tillslut visste jag att de var denna linjen jag ville gå och så blev det. Jag sökte in till det och kom in på det båda gångerna. Jag blev hur glad som helst.
Jag har blivit mycket mer intresserad av journalistik, filmskapande, skapande, hur vi tänker när vi ser en bild och allt vad det innebär. Jag gillar verkligen den här linjen. Den passar verkligen mig perfekt.
 
Dock så kände jag mig lite osäker i början. Jag trivdes jättebra i klassen och på skolan men det var ändå inte något som kändes rätt. Jag var sugen på att byta till figy eftersom alla kompisar går där. Och där känner jag jättemånga.
Jag ville så gärna byta. Jag förstog inte varför för jag har alltid velat gå i Växjö. Det fanns inte heller någon linje jag ville gå på figy, så jag kunde inte byta bara för den saken skull.
 
Men jag trivs verkligen på kungsmad. Jag ångrar inte att jag började där. Lärt känna massor av nya fina kompisar och så har jag lärt mig så grymt mycket. Jag har kommit mycket närmre de kompisar jag redan hade, som också har börjat i Växjö. Eftersom vi inte är så jättemånga så kommer man varandra närmre. Vi är  några stycken, vilket jag är väldigt glad över.
 
Växjö är en väldigt bra stad att plugga i. Jag ångrar inte att jag valde till Växjö tillslut ändå. Och ni som söker nu, gå på informationsmöterna för de hjälper verkligen dig.
 
Men visst finns det dagar då jag saknar gamla skolan. Saknar alla vänner och hur allt var innan. Men det går ju inte att göra något åt. Jag har det bra nu.
Jag tror dom här tre åren kommer bli hur som helst!
Alla vi tre, jag, Elma & Julia hade haft en gemensam klasskompis innan vi började, det är han vi härmar på bilden hihihi. 

Kommentarer

Vad ville du säga? :) :

Namn:
Jag kommer tillbaka

Vad är din epostadress?: (publiceras ej)

Har du någon blogg/hemsida?:

Fråga gärna mig nåt :) :

Trackback
RSS 2.0